Ioniță: Fiecare leu econimisit pentru menținerea infrastruturii rutiere, aduce daunde de cel puțin șapte lei
Fiecare leu economisit pentru menținerea infrastructurii rutiere, aduce daune de cel puțin șapte lei. Constatarea a fost făcută în urma unei analize realizate de economistul IDIS ”Viitorul”, Veaceslav Ioniță. El a declarat că în acest an drumurile de o calitate joasă vor aduce economiei naționale pagube de aproximativ 12 miliarde de lei.
Ioniță susține că această situație se întâmplă ca urmare a faptului că taxele și impozitele achitate de șoferi nu sunt virate în totalitate în Fondul Rutier, fiind în schimb direcționate în bugetul public.
”În prezent posesorii de autoturisme achită sub formă de impozite și taxe 11 lei și 53 de bani, pentru fiecare litru de benzină procurat. Această sumă este cu 2 lei și 66 de bani sau 30 la sută mai mult decât au achitat anul trecut”, susține Ioniță.
Potrivit economistului, faptul că Guvernul i-a banii de la drumuri și îi îndreaptă în alte scopuri, duce la subfinanțarea lucrărilor de întreținere și reperație a drumurilor naționale.
”Subfinanțarea drumurilor din ultimii opt ani, a dus la degradarea lor alarmantă. Astfel ponderea drumurilor într-o stare bună s-a redus de la 41,3 la sută în 2013 la 30 la sută în 2020 și continuă să degradeze. În același timp, ponderea drumurilor într-o stare proastă a crescut alarmant de 2,3 ori de la 20,7 la sută în 2013 la circa 47 la sută în 2020”, scrie expertul.
Economistul IDIS ”Viitorul”, Veaceslav Ioniță a mai menționat că potrivit calculele în acest an pierderile directe ale agenților economici și ale populației determinate de drumurile de o calitate joasă se vor ridica la aproximativ șase miliarde lei. Aceste pierderi sunt determinate în cea mai mare parte de plăți suplimentare pentru combustibilul utilizat și reparațiile suplimentare ale unităților de transport.
”Însă pe lângă pierderile directe, agenții economici și populația mai suportă și pierderi indirecte, determinate de ratări de venituri. Aceste ratări sunt cauzate de timpul suplimentar de aflare în trafic, timp care în mod normal trebuie să fie utilizat pentru activități productive. În loc să fim la locul de muncă, noi stăm în trafic. Ratările de venituri în acest an le estimăm la 6,5 miliarde lei”, explică economistul.
Subfinanțarea drumurilor naționale, doar în acest an vor provoca daune materiale de aproximativ 12,4 miliarde de lei. În total în ultimii opt ani Fondul Rutier a ratat circa 58 de milioarde de lei, bani care puteai fi direcționați spre modernizarea infrastructurii rutiere din țară.
NTV Moldova