Marcați
Ultima rundă de dezbateri publice privind introducerea sistemului electronic de plată în transportul public
Consiliul municipal Chișinău a organizat ultima rundă a dezbaterilor publice privind introducerea sistemului electronic de plată în transportul public. La discuții au participat aleși locali, transportatori, reprezentanți ai societății civile, precum și fostul ministru al Infrastructurii al Ucrainei, Alexandr Malin.

Potrivit participanților la dezbaterile publice, sistemul electronic de plată în transportul public va permite excluderea banilor în numerar și achitarea taxei pentru călătorie în regim online sau la orice terminal de plăți. Un alt avantaj este monitorizarea prin GPS a circulației autobuzelor sau troleibuzelor.

”Chișinăul nu are nevoie de consultanți străini sau alți deștepți de peste hotare. Sistemul pe care îl implementăm în Odesa, este creat, în proporție de 70 la sută din principiile sale de bază, pe cel creat la Chișinău. Aveți, aici, la Chișinău, destui specialiști de cea mai înaltă calificare. Aveți o țară plină de oameni talentați. Nu aveți nevoie de străini”, a declarat ex-viceguvrnator al regiunii Odesa, Alexandr Malinin.

Directorul unei companii IT a și prezentat o versiune a unui sistem electronic de plăți în transportul public. Acesta a fost creat de către specialiști din țara noastră și funcționează cu succes peste hotare, a spus Călin Greadcenco, managerul unei companii IT.

”Împreună cu telefonul, pot fi folosite diferite dispozitive - carduri bancare, tehnologii fără fir, ce pot fi conectate la telefon sau cipuri și brățări. La noi 95 la sută din populație are însă telefon, iar pentru cei care nu-l au există tehnologii care permit dublarea acestor programe pe alte dispositive”, spune Călin Greadcenco.

Și pentru că orice inovație duce la eficientizare și optimizare, ar urma disponibilizări de cadre. Expertul din Odesa a menționat însă că este devreme de a da alarma din această cauză.

”Este prevăzută acum reprofilarea unei părți dintre conductori, care vor obține statutul de șoferi de troleibuz și își vor păstra locul de muncă, fiind remunerați mai bine chiar decât conductorii. Singurul câștig ratat de către aceștia, dar care nu cred că va fi expus în voce, este câștigul cel mic, pe care ei îl obțin din călătoria pentru care nu eliberează bilete”, a mai spus Malinin.

La rândul lor, transportatorii și-au exprimat, în special, interesul față de eventualele riscuri financiare. Mai ales că implementarea sistemului electronic de plată în transportul public implică și cheltuieli pentru achiziția echipamentului special. Totuși, directorul Regiei Transport Electric din Chișinău consideră că introducerea noului sistem de plată este necesară.

”O lume întreagă lucrează pe așa sisteme. Este modern, este comod și eu cred că chișinăuienii și oaspeții Capitalei se vor bucura, după introducerea acestui system”, susține directorul RTEC, Gheorghe Morgoci.

De aceeași părere este directorul Parcului Urban de Autobuze, Iacob Capcelea.

”Necesitatea de trecere la sistemul electronic de plată nimănui nu-i mai stârnește dubii. Am ajuns la această decizie. De aceea, consiliul municipal trebuie să aprobe concepția și să înceapă să lucreze”, a declarat Iacob Capcelea.

Consilierii socialiști, care au inițiat dezbaterile publice pe această temă, consideră că noul sistem de plată în transportul public va aduce beneficii nu doar companiilor de profil, ci și călătorilor. A rămas doar de ales cea mai bună soluție, a precizat alesul PSRM, Nichita Țurcan.

”Trebuie să trecem de la vorbe la fapte, deoarece această chestiune s-a prăfuit pe rafturi. Se revenea asupra ei doar atunci când veneau alegerile, în 2011 și 2015. Oamenii vor ști la ce oră va fi transportul în stație, vor înțelege cât cheltuie lunar pentru călătorie și al treilea moment este că vom scăpa de banii în numerar și oamenii nu vor trebui să poarte banii cu ei, în permanență. Și-au transferat pe card sau cu ajutorul telefonului, vor exista o mulțime de mecanisme. Vom selecta soluția optimă pentru ca locuitorilor Chișinăului să le fie mai simplu și mai comod să se deplaseze prin oraș”, declară Nichita Țurcan.

Potrivit consilierului, următorul pas este elaborarea și aprobarea, până la finele acestui an, a concepției de funcționare a transportului public municipal. În cazul în care totul va decurge în termenele prevăzute, noul sistem de plată va fi implementat într-un an sau un an și jumătate.

NTV Moldova
menu
www.ntv.md © 2016 Toate drepturile rezervate
Reproducerea, traducerea și utilizarea informațiilor publicate pe acest website este permisă numai cu indicarea sursei (www.ntv.md).